Hoe om te gaan met klachten?
De medewerkers van Care to Change doen hun uiterste best om je goede zorg en hulp te bieden. Toch kan het zijn dat je achteraf niet tevreden bent over een behandeling.
Aan feedback wordt een groot belang gehecht. Allereerst omdat Care to Change het belangrijk vindt dat je tevreden bent. Daarnaast biedt dit de mogelijkheid om de zorgverlening te verbeteren.
Hieronder lees je wat je kunt doen met je klacht of opmerkingen.
1.) Voorleggen aan je behandelaar
Wanneer je niet tevreden bent over een behandeling, is het raadzaam hier niet mee rond te blijven lopen. Care to Change stelt voor, dat je in zo’n situatie contact opneemt met je behandelaar om dit te bespreken, zodat je in de gelegenheid bent om gehoord te worden en ook om te kijken of je er samen uit kunt komen. Vaak is er sprake van miscommunicatie of een verschillend verwachtingspatroon. Kom je er niet uit, dat is de volgende stap om contact op te nemen met je regiebehandelaar of zorgcoördinator om de kwestie te bespreken.
Indien dit gesprek niet bevredigend is verlopen, dan kun je contact opnemen met de manager van de locatie. Deze zal samen met jou zoeken naar een manier om de kwestie op een voor jou bevredigende wijze aanhangig te maken.
Mocht het zo zijn dat je het ingewikkeld vindt om je onvrede te bespreken met je behandelaren, dan kun je bij de cliëntenraad om ondersteuning vragen.
De ervaring heeft geleerd dat een groot deel van de ontevredenheid op deze manier verholpen kan worden.
Daarnaast is er de mogelijkheid een formele klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris. Daarover gaat deze klachtenregeling.
2.) Klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris is een onafhankelijke professionele bemiddelaar, die je helpt om je klacht zo duidelijk mogelijk te formuleren en samen met jou en je zorgverlener te werken aan het oplossen van je klacht. Lukt dit niet, dan kun je de directie/bestuurder vragen om schriftelijk op jouw klacht te reageren. Deze reactie wordt een “formeel oordeel” genoemd. Wij streven ernaar om jouw klacht binnen 6 weken af te handelen.
Indien je contact wilt opnemen met de klachtenfunctionaris, dan kun je contact opnemen via klachtenfunctionaris@caretochange.nl.
3.) Geschillencommissie
Ben je het niet eens met het oordeel van de directie/bestuurder, dan kun je contact opnemen met de geschillencommissie. Deze geschillencommissie is een onafhankelijke organisatie die een uitspraak doet over de gegrondheid van een klacht.
Care to Change heeft voor het behandelen van geschillen een overeenkomst gesloten met Stichting Geschillencommissie EZa. De geschillencommissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en twee leden van wie één met een medische achtergrond. Wanneer een geschil wordt ingediend zal onderzoek worden gedaan naar de oorzaken van de klacht en wat er tot nog toe mee gedaan is door Care to Change. Afhankelijk van de aard van het geschil wordt door de voorzitter bepaald hoe de commissie tot een uitspraak komt.
Meer informatie over de werkwijze van de geschillencommissie kun je vinden op de website www.geschillencommissie-EZa.nl. Tevens staat hier informatie over hoe je een geschil kunt indienen.
Tot slot
Houd tot slot nog rekening met de volgende punten:
- Care to Change vindt het belangrijk dat je tevreden bent over de geleverde zorg. Wanneer je open bent over je ervaringen, help je jouw behandelaar om dit doel te realiseren.
- Een klacht kan ingediend worden door de cliënt of een door de cliënt aangewezen of wettelijk aangewezen vertegenwoordiger of een nabestaande.
- Het samen met een klachtenfunctionaris werken aan het oplossen van je klacht, zorgt er niet voor dat je recht tot het indienen van een geschil vervalt.
- Zou je een geschil indienen, dan moet je rekening te houden met een termijn van zes maanden waarbinnen de geschillencommissie tot een uitspraak komt. Je wordt in dat geval verzocht om de geschillencommissie inzage te geven in je medisch dossier.
Onze volledige klachtenregeling kun je hier bekijken.